• راز های دکوراسیون داخلی

راز های دکوراسیون داخلی را بشناسیم

دکوراسیون داخلی در هر نقطه ای از دنیا بر اساس سلیقه و سبک زندگی افراد ان منطقه متفاوت است. اما با این حال تمام این ایده ها بر اساس یک سری اصول و قواعد مشخص پیش می روند.
نهایت امر باید ایده ارائه شده به فضایی زیبا، پر از آرامش و سرشار از حس رضایت مندی منجر شود.
اما ایده های ارائه شده توسط هر طراح نیز منحصر به فرد است و این ایده ها برگرفته و الهام گرفته از ذهن و اشتیاقی شخصی است.
به همین دلیل است که ما خانه هایی با فضا های منحصر به فرد و بسیار متفاوت را در هر جای این دنیا می بینیم.

با این حال می توان از این فضا های طراحی شده یک سری الگو ها و راز ها را برداشت کرد. راز هایی که با قرار دادن مجموع آن ها در کنار هم ایده ای ناب برای دکوراسیون داخلی یک خانه به دست بیاید.

راز های دکوراسیون داخلی
راز های دکوراسیون داخلی
خانه ای که با قرار گرفتن در آن، لبخند رضایت مندی اولین چیزی باشد که دیده می شود.

همیشه گفته می شود، چیزی که باعث می شود تا یک طراح داخلی و ایده هایی که دارد به یک ایده فوق العاده تبدیل شود، این است که با توجه کردن به یکسری ایده های جزئی و برقرار یک تعادل در تمامی بخش ها می تواند یک فضای معمولی را به یک خانه افسانه ای و منحصر به فرد تبدیل کند.
به این جزئیات حائز اهمیت، راز های دکوراسیون داخلی گفته می شود.
در نتیجه بهتر است با برخی از راز های دکوراسیون داخلی بیش تر آشنا شویم.
این راز ها که بر اساس تفکر، ایده پردازی و علم و تجربه کارشناسان این حوزه ارائه شده است، می تواند به طرز قابل توجهی در بهبود ایده و عملکرد یک پروژه دکوراسیون داخلی موثر واقع شود.

در ادامه با برخی از این راز ها آشنا می شویم، اما پیش از آن بهتر است به این نکته توجه کنیم که در ارائه این نکات طلایی، به مجموعه ای از جزئیات در طراحی و دکوراسیون داخلی توجه شده است و در مقیاسی گسترده این نکات گردآوری شده اند.

 به مسیر های رفت و آمدی توجه کنید

یکی از اشتباهات بسیار رایجی که اکثر افراد غیر حرفه ای در ایده های طراحی و دکوارسیون داخلی خود مرتکب می شوند، در نوع چیدمان وسایل مختلف، خصوصا مبلمان است.
در بسیاری از سبک های ارائه شده، مشاهده می شود که طراح فضا را بیش از حد با مبلمان اشغال کرده و چیدمان به صورت نقطه های و متراکم است.
به هیچ عنوان نباید بیش از حد ظرفیت یک فضا آن را مبلمه کرد.
مبلمان زیاد تنها منجر به سختی در تردد ئ رفت و آمد ساکنین می شود. در نتیجه یکی از راز های دکوراسیون داخلی توجه به معابر رفت و آمدی در خانه است.
بر این اساس باید فضای کافی را برای رفت و آمد و تردد راحت ساکنین در نظر داشته باشید.
عرض مورد نیاز برای تردد افراد ( حداقل رفت و آمد دو نفر به صورت آزادانه ) باید حدودا نود سانتی متر باشد. بنابراین اولین نکته را فراموش نکنید، شرط راحتی در یک فضا، آزادی در تردد ساکنین است.

راز های دکوراسیون داخلی
راز های دکوراسیون داخلی

فاصله اصولی بین وسایل را در نظر بگیرید

در ادامه نکته قبلی، یکی دیگر از مواردی که می توان به عنوان راز های دکوراسیون داخلی اصولی در نظر گرفت، رعایت فاصله درست و متناسب بین وسایلی است که در یک فضا چیده شده اند.

برای نمونه می توان به رعایت فاصله درست بین مبلمان ها، میز وسط، عسل خوری ها و این موارد اشاره کرد.
برای مثال توصیه می شود حداقل بین این وسایل، فاصله ای حدود 45 سانتی متر را رعایت کنید.
به این ترتیب در زمان نشستن ساکنین در این فضا تبادل ارتباط و استفاده از این محیط کاملا راحت و ایده آل خواهد بود، ضمن این که فضای تردد راحت نیز لحاظ شده است.

تعادل نامتقارن می تواند به جذابیت فضا بیافزاید

یکی از اصول مهم دکوراسیون داخلی رعایت تعادل در فضا است. این تعادل را می توان به سه شکل در فضا پیاده کرد. اما شاید یکی از جذاب ترین و تاثیر گذار ترین فرم های این تعادل، نوع نامتقارن آن باشد.
به نظر می رسد سبک نامتقارن به مراتب بیش تر از سبک متقارن تاثیر گذار خواهد بود.

برای این منظور توصیه می شود از اعداد فرد برای دیزاین و چیدمان فضای خود استفاده کنید.
خصوصا عدد سه به نظر می رسد یک عدد جادویی در دکوراسیون داخلی باشد. برای این منظور می توانید از هر چیزی مانند گلدان، کوسن، تابلو، عکس و مواردی از این قبیل به تعداد فرد یا همان سه عدد در فضا استفاده کنید.
با این کار چشم ها برای بررسی و تحلیل فضا بیش تر به گردش در می آیند و به نظر می رسد سطح بالا تری از علاقه و درک بصری در فضا به وجود می آید. در نتیجه به نظر می رسد یکی دیگر از راز های دکوراسیون داخلی استفاده از تنظیمات و تعادل نامتقارن در فضا است.

راز های دکوراسیون داخلی
راز های دکوراسیون داخلی

پیروی از قانون 30 به 70

این یک ترفند مفید دیگر برای درست کردن نسبت ها و متعادل سازی سبک های مختلف در یک فضا است که به واسطه آن فضایی به مراتب اصولی تر و متناسب تر را طراحی و دکور خواهید کرد. در این روش توصیه می شود تا به منظور ایده بخشیدن به فضا و ساختار دادن به آن، حدود 70 درصد اتاق را با یک سبک به خصوص دیزاین کنید و در ادامه 30 درصد باقی مانده فضا را با یک سبک کاملا متفاوت و متمایز دکور کرده و بچینید.

این کار به مراتب سبک ارائه شده توسط شما را متمایز تر و منحصر به فرد تر می کند. برای مثال می توانید از ترکیب یک سبک سنتی و یک چیدمان معاصر در کنار هم استفاده کنید.
در این حالت مرکز کار روی چیدمان سنتی متمرکز است و پراکندگی وسایل اطراف این چیدمان، با وسایل و ابزاری معاصر یا مدرن دکور شده است.
این راهکار نیز یکی از زیرکانه ترین راز های دکوراسیون داخلی محسوب می شود.

اهمیت توجه به کف خانه

کف خانه و فضا های مختلف نقطه دیگری است که می توان در بررسی نوع چیدمان و طراحی خانه به آن توجه کرد. در این خصوص برای مثال می توان در فضا هایی متفاوت از یک کف پوش سراسری و یکسان استفاده کرد.
این کار به مراتب منجر به بزرگ تر دیده شدن فضای مورد نظر نسبت به آن چیزی که در واقعیت است می شود.
یکی دیگر از راز های دکوراسیون داخلی مربوط به نحوه استفاده از فضا هایی بسیار بزرگ همچون سالن ها یا اتاق های نشیمن بزرگ و یک دست است.
اگر سالن یا فضای مورد نظر بسیار بزرگ است و فضایی با نقشه باز دارید، بهتر است از فرش برای تقسیم متعادل فضا و بر اساس نوع و میزان استفاده بهره ببرید.
برای مثال می توان با کمک فرش فضایی از این سالن یکپارچه و بزرگ را مختص قسمت ناهار خوری جدا کرد و مابقی فضا را برای نشیمن و استراحت متمایز کرد.

راز های دکوراسیون داخلی
راز های دکوراسیون داخلی

رعایت اصول استفاده از رنگ ها

شما نمی توانید از هر رنگی به هر میزانی که می خواهید در فضا استفاده کنید. با این کار ممکن است تعادل فضا را از بین ببرید.
در نتیجه اگر سبک شما بر اساس سه رنگ دیزاین شده است، باید نسبت به کار بردن هر رنگ را در اصول طراحی و چیدمان خود رعایت کنید.
برای این منظور باید یک رنگ را به عنوان رنگ اول یا رنگ اصلی در نظر بگیرید و میزان کاربرد آن در فضا و دکوراسیون داخلی را 60 درصد در نظر بگیرید.
در ادامه رنگ دوم را دارید که باید حدود 30 درصد در فضای شما دیده شود. در نهایت رنگ سوم به عنوان یک رنگ حاشیه ای و مکمل که باید به میزان ده درصد در فضای شما استفاده شود.

در نتیجه رعایت اصول تقسیم رنگ ها یکی دیگر از راز های دکوراسیون داخلی به صورت دقیق و اصولی است که باید به آن توجه کنید.
در نظر داشته باشید که اگر می خواهید یک رنگ چهارم را نیز به فضای خود اضافه کنید، باید از میزان رنگ غالب بکاهید و میزان رنگ سوم را تغییر ندهید.

اهمیت بازسازی مبلمان قدیمی در تجدید دکوارسیون یک فضا

این نکته در خصوص بازسازی و احیای دکوراسیون داخلی یک فضا مطرح می شود.
چه به عنوان یک دکوارتور و چه به عنوان یک طراح داخلی نکته ای که از اهمیت بالایی برخوردار است توانایی بازیابی و احیای وسایل قدیمی خانه خصوصا مبلمان آن است.
این امر را می توان از مشخصه های یک طراح زیرک و حرفه و از جمله راز های دکوراسیون داخلی حرفه ای در نظر گرفت.
به این ترتیب تنها با تغییر رنگ و طرح پارچه بر اساس مد و سبک جدید و پیاده شده در کل خانه و همچنین تغییر رنگ مبلمان می توان با کم ترین هزینه یک تغییر اساسی را در فضای مورد نظر ایجاد کرد، بدون این که نیاز به تغییر کلی مبلمان باشد.

راز های دکوراسیون داخلی
راز های دکوراسیون داخلی

اهمیت توجه به رنگ آمیزی و طرح دیوار ها

یکی دیگر از نقاط قابل توجه خانه ها، دیوار های آن است.
در یک فضا طرح و رنگ یک دیوار می تواند تاثیر به سزایی روی تمایز این فضا و قابل ملاحظه شدن ایده طراحی آن شود.
می توان با استفاده از رنگ هایی منحصر به فرد و متمایز روی دیوار ها یا پیاده کردن الگو هایی متفاوت، حس قابل انتقال از آن اتاق را تغییر داد.
استفاده از اشکال هندسی یا الگو های منحصر به فرد رنگ آمیزی دیوار می تواند تاثیر زیادی روی تمایز و خاص شدن یک فضا داشته باشد.
از آن جایی که رنگ و تضاد خود به عنوان اصول دکوراسیون داخلی هستند، به این ترتیب یکی دیگر از راز های دکوراسیون داخلی را می توان در رنگ و دیزاین دیوار ها دنبال کرد.

در هر فصل از جزئیات به خصوص آن فصل استفاده کنید

یکی از نکات قابل توجه در دکوراسیون داخلی، توجه کردن به اصول بسیار جزئی است.
جزئیات می توانند تاثیر بسیار قابل توجهی را روی برداشتی که از یک فضا می شود داشته باشند.
در این میان یکی از جزئیات قابل توجه، استفاده از مشخصه های منحصر به هر فصل در دکوراسیون داخلی یک خانه است.
به عنوان یکی از جذاب ترین راز های دکوراسیون داخلی می توان به استفاده از جزئیات منحصر به هر فصل در چیدمان خانه اشاره کرد.
برای این منظور می توانید از اشیای بسیار کوچک و دوست داشتنی که منعکس کننده فصل جاری هستند در فضای خود بهره ببرید.
استفاده از جزئیاتی همچون چراغ هایی که انعکاس دهنده فصل پاییز هستند یا جزئیاتی که سفیدی زمستان را نشان می دهند می تواند تاثیر چشم گیری در جذابیت خانه و فضای مورد نظر آن هم در نگاه اول داشته باشد.

راز های دکوراسیون داخلی

راز های دکوراسیون داخلی

قفسه های کتاب می توانند جذابیت زیادی را در فضا ایجاد کنند

شاید همیشه توجه زیادی به قفسه های کتاب نشود اما باید گفت که این قفسه های کاربردی می توانند نقش مهمی را در دکوراسیون داخلی و دکور یک خانه ایفا کنند.
به این ترتیب می توان روی نحوه چیدمان این کتاب ها  استفاده از دیگر وسایل در کنار آن ها اشاره کرد.
برای این منظور در قدم اول باید توجه داشت که چیدمان نباید بیش از حد شلوغ و متراکم باشد.
از لوازم و کتاب هایی در یک طیف رنگی در هر ردیف استفاده کنید. از کتاب ها به عنوان اشیای تزئینی استفاده کرده و در ردیف های عمودی و افقی، آن ها را بچینید.
در کنار این کتاب ها نیز می توانید از وسایل جانبی مرتبط استفاده کنید.
علاوه بر این استفاده از گل و گیاه در این قفسه ها را نیز فراموش نکنید، تاثیر آن ها در چگونه دیده شدن این قسمت به عنوان یکی از راز های دکوراسیون داخلی قابل ملاحظه است.

این راز های ساده تاثیر زیادی دارند

شاید در نگاه اول نکاتی که به عنوان راز های دکوراسیون داخلی به آن ها اشاره شد، چندان سخت و پیچیده به نظر نیایند.
اما همین نکات ساده و رعایت این موارد تاثیر چشم گیری روی نحوه چیدمان ایده آل یک فضا چه از لحاظ کاربردی و چه از دید زیبایی شناختی خواهد داشت.
به این ترتیب می توان ایده ارائه شده جهت دکور و طراحی یک فضا را در لیست ایده های حرفه ای و موفق در نظر گرفت.

راز های دکوراسیون داخلی

5/5 - (1 امتیاز)
تمام حقوق سایت محفوظ و متعلق به مرکز دکوراسیون داخلی می باشد .