اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

  • روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

یکی از موارد مهمی که طراحان در زمان شروع پروژه های طراحی داخلی خود توجه زیادی به آن می کنند و برنامه ریزی های زیادی را به منظور تنظیم متناسب آن ها انجام می دهند، رنگ هایی است که در پروژه های طراحی داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.
رنگ ها، نقشی بسیار اساسی را در زندگی روزمره ما دارند. به نوعی می توان رنگ ها را به عنوان یک زبان بصری در نظر گرفت که در سراسر جهان، به صورت مشترک قابل درک است.
زمانی که می خواهید از طریق پروژه های طراحی داخلی، پیغامی را منتقل کنید و ارتباطات لازم را برقرار نمایید، بهترین شیوه و ابزار برای دستیابی به این مهم، استفاده از رنگ ها است.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

تاثیر رنگ ها

رنگ ها در کنار سایه ها و روشنایی های فضا، از مهم ترین موارد تاثیرگذار در طراحی داخلی هستند و طراحی داخلی وابستگی بسیار زیادی به رنگ ها دارد.
استفاده از رنگ های مختلف، سریع ترین، ساده ترین و واقع گرایانه ترین روش برای ایجاد تغییرات مورد نیاز در یک محیط است.
اما موضوعی که وجود دارد این است که پشت هر رنگی، یک روانشناسی به خصوص پنهان شده است.
به همین ترتیب، هر رنگی تاثیر قابل توجهی روی روحیه و انرژی ما خواهد داشت. هر رنگ یک معنی به خصوص دارد و می تواند با قلب و ذهن افراد پیوند بخورد.

 روحیه بهتر با رنگ

از همه مهم تر این که رنگ ها این قدرت را دارند تا در مسیری که مورد استفاده قرار می گیرند، روحیه و ذهنیت افراد را تغییر دهند.
دلیل این امر را می توان در روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی جست و جو کرد. به همین ترتیب نیز می توان با تکیه به رنگ های مختلف، احساساتی نظیر حس عشق، صمیمت، راحتی و آرامش را در فضا ایجاد کرد.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی چیست و چه مفاهیمی را دنبال می کند؟

در ادامه با این مفهوم بیش تر آشنا خواهیم شد.
رواشناسی رنگ ها در طراحی داخلی با توجه به ماهیت آن ها تعریف می شود. برای این که بتوان به مبحث روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی پرداخت، باید ابتدا با ماهیت و تعریف خود رنگ بیش تر آشنا شد.
رنگ در واقع در علم فیزیک روشی است که چشم ها و مغز افراد، بر اساس طول موج نور های منعکس شده از سطح اشیای مختلف درک می کنند.
این امر تا حدود زیادی هنوز به صورت ناشناخته باقی مانده است. برای مثال برخی رنگ سفید را در عدم وجود مابقی رنگ ها و رنگ سیاه را در وجود تمام رنگ ها در کنار هم تعریف می کنند. تمام این ها، از جنبه های مختلف علمی مطرح شده و بررسی می شود.

ارتباط رنگ با ماهیت و ژنتیک انسانی

نکته مهم دیگری که می تواند در بررسی رویکرد روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی به ما کمک کند، یافتن حلقه ارتباطی میان رنگ های مختلف و ماهیت انسانی است. همان طور که گفته شد، رنگ ها ارتباط مستقیمی را روحیه و خلق و خوی افراد دارند.
نکته قابل توجهی که در خصوص برقراری ارتباط و واکنش نشان دادن به هر رنگ وجود دارد این است که این عکس العمل در واقع متاثر از شخصیت درونی و ژنتیک افراد مختلف، متفاوت است و بر این اساس تعیین می شود.
کارشناسان طراحی داخلی باید با توجه به این موضوع و داشتن درک درستی از آن، رنگ های مختلف را در طراحی هر فضا به کار ببرند. در روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی، طراحان باید بدانند که هر رنگ به نوبه خود می تواند موجب تحریک حس آرامش، لذت، شادی و حتی خشم و عصبانیت در افراد مختلف شود.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی به چه معناست؟

پیش از این بار ها و بار ها در خصوص اصول مختلف استفاده از رنگ در طراحی داخلی و دکوراسیون خانه صحبت شده است، اما نکته مورد بحث در این جا، تعریف روشن روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی است که از اهمیت زیادی برخوردار است.
در تعاریف مختلف، روانشناسی رنگ ها به ارتباط و رفتار انسانی اشاره دارد و یک عامل تعیین کننده در رفتار انسان ها در نظر گرفته می شود.
به همین ترتیب بدون شک رنگ هایی که در یک پروژه طراحی انتخاب می شوند، می توانند بر وضعیت روحی و روانی ساکنین تاثیر مستقیمی بگذارند.

انتخاب رنگ مناسب

به این ترتیب، طراحان باید در پروژه های طراحی خود با علم به این که هر رنگی چه تاثیری روی روح و احساس هر فرد می گذارد، بهترین و ایده آل ترین رنگ را انتخاب کنند.
اما در این میان علاوه بر روانشناسی و تعریفی که پشت هر رنگ وجود دارد یک مورد مهم دیگر نیز باید در نظر گرفته شود؛ مکانی که رنگ ها برای آن انتخاب می شوند و همچنین نوع عملکردی که هر بخش دارد.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

رنگ ها باید متناسب با نوع فضا تعیین شوند

این مبحثی بسیار گسترده است. اما به صورت کلی، یک طراح علاوه بر این که باید روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی را الگوی انتخاب رنگ خود قرار دهد، مکانی که رنگ ها را برای آن انتخاب می کند را نیز باید در نظر داشته باشد.
برای مثال، کارکرد و مورد کاربرد فضای اتاق خواب با فضای آشپزخانه متفاوت است.
به همین ترتیب نیز رنگ هایی که برای این فضا ها انتخاب می شوند، با هم تفاوت قابل ملاحظه ای دارند. برای مثال، اتاق خواب مکانی است برای آرامش یافتن و استراحت کردن، در حالی که آشپزخانه نقطه شروع یک روز محسوب می شود و نیاز به انرژی بالاتر و تحرک بیش تری دارد.
به این ترتیب می توان درک کرد که تا چه اندازه نوع پالت رنگی مورد استفاده در بخش های متفاوت، تاثیر گذار بوده و حائز اهمیت است. سالن پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق کار و حتی سرویس های بهداشتی هر یک بر اساس نوع کاربرد و استفاده ای که دارند، رنگ های مختلفی را نیز می طلبند.

رنگ مناسب برای هر اتاق بر اساس روانشناسی و کاربرد آن

برای مثال، یک اتاق خواب بیش تر از هر چیزی به حس آرامش نیاز دارد. در نتیجه انتخاب رنگ این فضا، بر اساس روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی باید بر این اساس انجام شود. در مقابل یک اتاق نشمین به حس انرژی و هیجان بیش تری نیاز دارد و رنگ آن باید به این صورت تعیین شود.
همه این ها از نکات مهمی است که طراحان باید در پروژه های طراحی خود مد نظر قرار دهند. البته که در قدم اول باید کاملا بر روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی و اهمیت این امر مطلع باشند.
در ادامه برخی از رنگ ها را بررسی می کنیم و از ماهیت و روانشناسی پنهان شده پشت آن ها بیش تر مطلع می شویم.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

روانشناسی پنهان شده در رنگ آبی و پالت های رنگی مرتبط با آن

یکی از پالت های رنگی پر استفاده در پروژه های مختلف طراحی و دکوراسیون، رنگ آبی است. آبی، تا حد زیادی محبوب ترین رنگ در دنیا است و سرشت آن با حس اعتماد، وفاداری، خرد، اعتماد به نفس، هوش، ایمان، حقیقت و آرامش گره خورده است.
رنگ آبی متابولیسم را کند می کند و اثر آرام بخشی دارد. به خاطر همین مشخصه نیز معمولا در روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی، کاربرد آن در فضا های مختلف، اعم از خانه یا محل کار را برای ذهن و روح مفید در نظر می گیرند.
بر اساس بررسی های صورت گرفته، طراحان داخلی می توانند برای تامین حس آرامش روح و روان از این رنگ در بخش های مختلف خانه استفاده کنند.
علاوه بر این، گفته می شود که رنگ آبی می تواند به کاهش فشار خون و کاهش ضربان قلب نیز کمک می کند.

آبی روشن یا پاستلی در طراحی داخلی

آبی روشن یا پاستلی می تواند نقش تامین کننده آرامش را داشته باشد. علاوه بر این با ایجاد حس سلامتی، بهبود روحیه و خلق و خو، درک و حس لطافت همراه است.
نکته مهم در کاربرد این رنگ در طراحی داخلی، استفاده از آن در بخش هایی است که به میزان کافی نور طبیعی دارند.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

آبی تیره و سورمه ای در طراحی داخلی

سایه های تیره تر آبی، شامل آبی تیره و سورمه ای می شود.
این رنگ ها نیز می توانند نشان دهنده حس دانش، آگاهی، قدرت، یکپارچگی و جدیت باشند.
کاربرد پالت های رنگی آبی، خصوصا آبی پررنگ در طراحی یک اتاق خواب می تواند حس تجمل را به فضا اضافه نماید.

کاربرد رنگ آبی و پالت های رنگی آن در طراحی داخلی

بنابراین یکی از مکان های عالی برای کاربرد رنگ آبی و پالت های رنگی آن از دید مفاهیم روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی، استفاده از آن در اتاق خواب و همچنین اتاق نشیمن یا اتاق کار است.
ترکیب این رنگ و سایه های روشن و تیره آن با رنگ سفید می تواند یک گزینه عالی برای طراحی کلی خانه و ترکیب رنگی اول هر فضایی باشد.
با کاربرد بخش های گسترده به رنگ آبی و حتی استفاده از جزئیاتی محدود از این رنگ در طراحی فضا های مختلف، می توان حس آرامش و لطافت را در خانه منتشر نمود.
ترکیب آبی و زرد، یک ترکیب ایده آل و دارای عملکردی مثبت در فضایی همچون آشپزخانه محسوب می شود، درست مانند حس پر انرژی و شاداب قرار گرفتن آسمان در کنار گل های زرد آفتابگردان.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

رنگ قرمز در روانشناسی رنگ ها چه تعریفی دارد؟

رنگ قرمز نیز یکی دیگر از رنگ های مهم و تاثیر گذار در طراحی و دکوراسیون داخلی خانه است.
در بررسی روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی، باید با یک قدم فراتر رفتن، به این مهم رسید که رنگ مورد نظر چه احساسی در ما ایجاد می کند؟
رنگ قرمز موجب برانگیختن احساس انرژی، جنگ جویی، خطر پذیری، قدرت طلبی و حس قدرت و عزم راسخ در افراد می شود.
البته در مقابل این احساسات، رنگ قرمز می تواند موجب ایجاد احساس اشتیاق، میل به زندگی، عشق، نشاط و هیجان نیز شود.

رنگ صورتی در طراحی داخلی

در کنار رنگ قرمز، پالت های رنگی تشکیل شده از آن و سایه های مختلف رنگ قرمز مانند رنگ صورتی نیز وجود دارند که می توانند نشان دهنده حس شادی، شوق و عشق باشند.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

کابرد قرمز در طراحی داخلی

رنگ های دیگر، سایه های تیره تر پاییزی و سایه های روشن تر نیز می توانند حس رهبری، شهامت و مالکیت را القا کنند.
وجود رنگ قرمز و سایه های این رنگ می تواند در طراحی داخلی فضا تاثیر زیادی داشته باشد.
این رنگ هیچ وقت کسل کننده نیست و طراح می تواند از آن به عنوان یک رنگ مکمل یا سوم استفاده کند. خصوصا در روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی، رنگ قرمز را به عنوان رنگ گرم کننده فضا می شناسند.
این رنگ خصوصا می تواند برای فضا هایی مانند آشپزخانه و سالن پذیرایی یک گزینه عالی باشد.
وجود و کاربرد آن می تواند باعث افزایش اشتها و انرژی شود. استفاده از رنگ قرمز در این فضا ها می توان به عنوان یک رنگ سوم و به صورت جزئیاتی در دکور فضا صورت بگیرد.

رنگ زرد و روانشناسی پنهان شده در آن

یکی از رنگ های اصلی مورد استفاده در طراحی داخلی، رنگ زرد است.
در روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی، رنگ زرد را نماد شادابی و درخشندگی خورشید می دانند.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی
روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

کاربرد رنگ زرد در طراحی داخلی

رنگ زرد در حالت های مختلف، می تواند گزینه ای عالی برای فضا هایی همچون آشپزخانه، اتاق ناهارخوری و حمام باشد.
برای مثال، کاربرد رنگ زرد یا هاله هایی از این رنگ در راهرو های ورودی یا داخلی خانه می تواند حس استقبال و خوشامد گویی را القا نماید. اما نکته مهم در خصوص کاربرد این رنگ این است که استفاده از آن باید محدود و در میزان کم باشد.
رنگ زرد روشن یک رنگ عالی برای طراحی فضا های باز است. این رنگ به خوبی می تواند احساسات خوش بینانه و مثبت را در افراد برانگیزد.
طراحان معروف در خصوص کاربرد این رنگ در طراحی معتقدند که با وجود مثبت بودن این رنگ در برانگیختن حس نشاط، نباید در استفاده از آن افراط کرد و به صورت محدودی کاربرد آن در طراحی داخلی مجاز است. علاوه بر این، حتما باید سایه های متناسب با آن را به صورت درست و اصولی انتخاب کرد.

ترکیب با رنگ زرد در طراحی داخلی

در خصوص کاربرد اصولی باید به نحوی عمل کرد که فضا بیش از حد معمول روشن یا تیره نشود. برای مثال یکی از بهترین ترکیب های پیشنهادی، ترکیب زرد در کنار رنگ خاکستری است.
در روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی، در خصوص نحوه کاربرد و استفاده از رنگ زرد، محدودیت ها و نکات متعددی باید در نظر گرفته شود.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی

رنگ ها و تاثیراتی که با خود به همراه دارند

هر رنگی که در طراحی داخلی خانه از آن استفاده می شود، یک تاثیر روانشناختی منحصر به خود را به دنبال دارد. آن ها به شدت روی رفتار افراد تاثیر می گذارند. به همین دلیل تاکید زیادی بر اهمیت روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی می شود.
آن ها می توانند به خوبی روی روحیه افراد تاثیر بگذارند. وظیفه طراح داخلی است که با توجه به مکانی که طراحی آن را به عهده دارد و با توجه به کاربرد و استفاده از فضا های مختلف، به صورت اصولی رنگ ها را در  بخش های مختلف به کار بگیرند.

5/5 - (2 امتیاز)
تمام حقوق سایت محفوظ و متعلق به مرکز دکوراسیون داخلی می باشد .