بهترین نکات و ایده های طراحی داخلی خانه های دوبلکس

  • طراحی داخلی خانه های دوبلکس

بهترین نکات و ایده های طراحی داخلی خانه های دوبلکس

خانه های دوبلکس را می توان در دسته خانه های پر طرفداری در نظر گرفت که از دوره های دور تا کنون، روند های متعددی در خصوص ساخت این مدل خانه ها وجود داشته است. ساکنین خانه های دوبلکس با دو هدف متفاوت به سمت ساخت خانه هایی با این سبک روی می آورند.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس
اهداف ساخت خانه های دوبلکس

از جهتی به منظور صرفه جویی در فضا ها و استفاده حداکثری از مساحت زمینی که برای ساخت خانه در اختیار دارند و از سوی دیگر، هدف از ساخت خانه های دوبلکس، دستیابی به فضایی بسیار شیک، لوکس و مدرن است که فضا ها از هم به طرز قابل توجه و زیبایی متمایز شده اند.

تعریف خانه دوبلکس

در گذشته تعریف به خصوصی که از این خانه ها می شد، خانه هایی بود که بخش هایی از خانه از جمله سالن پذیرایی، غذا خوری و اتاق نشیمن خانه در قسمت پایین قرار داشت و سپس با استفاده از پله، ساکنین در بالای خانه به اتاق خواب ها دسترسی پیدا می کردند.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس

طراحی داخلی خانه های دوبلکس

به هر حال، هدف از ساخت یک خانه دوبلکس هر چه که باشد، می توان با استفاده از بهترین ایده ها و نکات طراحی داخلی خانه های دوبلکس، فضایی با حداکثر زیبایی، کارایی و عملکرد را ارائه داد.
به این ترتیب خانه مورد نظر می تواند به یکی از زیبا ترین خانه ها تبدیل شود.
در ادامه ابتدا به بررسی مشخصه های یک خانه دوبلکس می پردازیم و سپس نکات و ایده های برتری در این خصوص را بررسی می کنیم.

خانه های دوبلکس چه مشخصه هایی دارند؟

خانه های دوبلکس را می توان یک مدل میانی از خانه های ویلایی، خانه های دو طبقه و آپارتمانی در نظر گرفت. این خانه ها به صورت معمول یک خانه تک طبقه هستند که قسمت های متفاوت آن به صورت مجزا از هم، دو دو بخش پایین و بالا قرار گرفته است. این قسمت ها به واسطه یک پله به هم وصل می شوند.

در بسیاری از موارد، خانه های دوبلکس دو ورودی مجزا دارد.
سالن های اصلی در قسمت پایین و فضا های خصوصی تر مانند اتاق خواب ها در بالا قرار می گیرند. گاهی اوقات اگر فضای خانه اجازه دهد، برخی بخش های خانه نیز به صورت دوبل هم در بالا و هم در پایین قرار می گیرد. برای مثال ممکن است هم در قسمت پایین و هم در قسمت بالای خانه، یک آشپزخانه وجود داشته باشد.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس
ایده هایی برای ساخت خانه های دوبلکس

به صورت کلی به دلیل ماهیت و ساختاری که این خانه ها دارند، امکان پیاده کردن ایده های خلاقانه زیادی در ساخت خانه های دوبلکس وجود دارد.
به نوعی می توان گفت فضای این خانه ها، جای مانور بسیار زیادی را در اختیار طراحان حرفه ای می گذارد.
در ادامه به بررسی برخی ایده های برتر در خصوص طراحی داخلی خانه های دوبلکس می پردازیم.

در خانه های دوبلکس با راه پله ها مانند یک ویژگی منحصر به فرد برخورد کنید

در خانه هایی که به سبک دوبلکس ساخته می شوند، شاید بتوان وجه تمایز اصلی آن ها با دیگر خانه ها را در پله های خانه دنبال کرد.
در طراحی داخلی خانه های دوبلکس، طراحی منحصر به فرد راه پله ها از اهمیت زیادی برخوردار است و این امر به اندازه خانه نیز مربوط نمی شود.
در واقع حتی اگر خانه ای کوچک داشته باشیم می توان با انجام یک طراحی خیره کننده راه پله، این قسمت را به یک نقطه کانونی در خانه مورد تبدیل کرد.
اهمیت طراحی راه پله ها فراتر از چیزی است که تنها دو فضای مجزا را به هم متصل کند.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس

راه پله مناسب فضای بزرگ

راه پله ها می توانند خانه ها را مرتفع تر و زیبا تر نشان دهند.
راه پله ها را می توان در طرح ها و سبک های متفائتی طراحی و اجرا کرد. بر اساس آن چه که در پایان می خواهید ببینید، ایده های متفاوتی برای طراحی راه پله در خانه های دوبلکس وجود دارد.

برای مثال استفاده از راه پله هایی که با سنگ های مرمر ساخته شده اند یا روی آن ها کنده کاری های ظریف و سنتی انجام شده است می تواند فضا را بسیار مجلل و زیبا نشان دهد.
البته این سبک از راه پله، خصوصا انواع مارپیچ آن برای فضا های بسیار بزرگ تر مناسب است. با قرار دادن یک راه پله مارپیچی و لوکس در وسط یک خانه دوبلکس بزرگ، می توان نگاه ها را به این نقطه معطوف کرد.

راه پله مناسب فضای کوچک

در خانه های کوچک تر، بهتر است راه پله ها را در گوشه ای از خانه قرار داد و در مرکز نباشند.
علاوه بر این، اگر فضای محدود تری دارید، بهتر است از راه پله های ساده تر که از چوب های ساده یا کاشی های سبک برای ساخت آن ها استفاده شده است، استفاده کنید.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس
استفاده از متریال های متفاوت

یکی دیگر از ایده های عالی برای طراحی راه پله در خانه های دوبلکس، استفاده از نرده های شیشه ای یا اصطلاحا نامرئی است.
این نرده های شیشه ای بسیار سبک، نازک و شفاف هستند. علاوه بر این از نرده های استیل که بسیار شیک و با کلاس هستند نیز می توان استفاده کرد.
در طراحی داخلی خانه های دوبلکس بهتر است عناصر تزئیناتی کم تر و ساده تری را مورد استفاده قرار داد.

آیا در طراحی داخلی خانه های دوبلکس قانون مشخصی وجود دارد؟

درست است که به صورت معمول سبک طراحی این خانه به این صورت است که سالن های اصلی در پایین قرار دارد و اتاق خواب ها در بالا هستند، اما این یک قانون ثابت نیست.
شما می توانید با امتحان کردن طرح های مختلف، از فضا ها استفاده بیش تری کنید.
برای مثال می توان در طبقه بالا یک آشپزخانه با طراحی باز داشت و در بخش پایین، اتاق خواب ها را قرار داد. حتی می توان ورودی اصلی خانه را در طبقه فوقانی قرار داد. بنابراین تخصیص فضا ها را می توان آزادانه و بر اساس تمایل فردی انجام دهید.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس

از دیوار های بلند خانه های دوبلکس نهایت استفاده را ببرید

نوع طراحی و ساخت خانه های دوبلکس به این صورت است که دیوار های بسیار بلندی را در اختیار شما قرار می دهند.
سقف این خانه ها معمولا بسیار بلند تر است. از این فرصت استفاده کنید و این دیوار را به عنوان یک فرصت برای طراحی داخلی خانه های دوبلکس به نحوی بسیار زیبا در نظر بگیرید.

روی این دیوار ها می توانید از آثار و تابلو های هنری بزرگ استفاده کنید.
تابلو ها و آثار هنری و تزئینی بزرگ را روی این دیوار های بلند قرار دهید تا زیبایی دو چندانی را به فضای خود ببخشید.
به این ترتیب می توانید کار دکوراسیون خانه های دوبلکس را نیز انجام دهید.

ایجاد تمایز در فضا ها با استفاده از رنگ ها

در خانه های دوبلکس شما می توانید از رنگ های متضاد در بخش های متفاوت بهره بگیرید.
می توان بخش های بالایی و پایینی خانه را با طیف های رنگی متفاوت از هم جدا کرد. برای مثال اگر هم در طبقه پایین و هم بالا یک آشپزخانه مجزا دارید، می توانید با انتخاب رنگ هایی کاملا متضاد آن ها را از هم جدا کنید.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس
رنگ های گرم و تیره، روشن و خنک

با توجه به میزان نور و روشنایی می توانید بخشی را به رنگ های روشن و خنک اختصاص داده و در دیگر قسمت ها از رنگ های گرم و تیره استفاده کنید.
این ایجاد تمایز در فضا ها و جدا کردن قسمت های مختلف خانه را می توان در تمامی قسمت ها انجام داد.

برای مثال می توان اتاق نشیمن را با رنگ هایی روشن و ملایم طراحی کرد و در مقابل در فضای آشپزخانه و سالن ناهارخوری از رنگ هایی تیره تر و گرم تر استفاده کرد.
در طراحی داخلی خانه های دوبلکس دست شما برای بازی با رنگ های متمایز باز تر است.

بهترین کف

یکی دیگر از جنبه های بسیار مهم در طراحی داخلی خانه های دوبلکس، نوع و طرح کف سازی انجام شده در خانه مورد نظر است.
بهترین کف ها را می توان کف های چوبی و سرامیکی در نظر گرفت. این کف ها می توانند در تمامی قسمت های خانه مورد استفاده قرار بگیرند.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس

استفاده از آینه کاری در طراحی خانه های دوبلکس

آینه ها همیشه کار خود را به بهترین شکل انجام می دهند. استفاده از آن ها در فضای داخلی خانه، خصوصا اگر فضای محدود تری در اختیار دارید می تواند موجب بزرگ تر شدن و دلباز تر شدن فضا شوند. بنابراین بهتر است برای دکور و طراحی خانه از آینه ها به شیوه ای حرفه ای استفاده کنید.
آینه ها خصوصا در ورودی خانه می توانند تاثیر بسیار خوبی روی حس و مود فضا داشته باشند.

از آینه های تزئینی که بافت و الگو های مشخصی دارند، می توان به منظور افزودن نور و بافت به فضا ها استفاده کرد. این آینه های تزئینی را می توان در ورودی راه پله ها به سبکی استراتژیک نصب کرد و به این ترتیب فضای مورد نظر را بزرگ تر و روشن تر کرد.
در کل آینه ها را در هر بخشی که بیش از حد فشرده و تو در تو است، به کار ببرید تا فضایی باز تر و روشن تر داشته باشید.

اهمیت ایجاد یک ارتباط داخلی و خارجی در طراحی خانه های دوبلکس

در خانه هایی به سبک دوبلکس، ایجاد یک ارتباط داخلی و خارجی از اهمیت بالایی برخودار است. باید بتوان به نوعی طبیعت را به فضای داخلی خانه وارد کرد.
یکی از راه های آوردن طبیعت به داخل یک خانه دوبلکس، داشتن یک نورگیر در خانه مورد نظر است. در نتیجه در طراحی داخلی خانه های دوبلکس، در صورت امکان باید یک تراس یا نورگیر را در خانه در نظر گرفت.
این کار، یعنی افزودن و طراحی یک نورگیر در خانه های دوبلکس نه تنها می تواند از نظر بصری طبقه های بالا و پایین را به هم متصل کند، بلکه می تواند بین نمای بیرونی خانه و داخل نیز یک ارتباط مثبت را برقرار کند.
علاوه بر این، نور خورشید از این طریق دائما به داخل خانه تابیده می شود و می تواند خانه را به فضایی روشن تر و پذیرا تر تبدیل کند.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس

اهمیت طراحی نمای بیرونی خانه به صورت چشم نواز و زیبا

خانه های دوبلکسی که مستقل هستند و به صورت یک واحد جداگانه طراحی و ساخته می شوند، نمای بیرونی بزرگ تر و بلند تری دارند. این امر به این معنی است که امکان پیاده کردن ایده های جذاب روی نمای بیرونی وجود دارد.
هم می توان از متریال بسیار منحصر به فرد و گران تر برای نمای بیرونی استفاده کرد، هم می توان با تمرکز بر متریال های ساده تر و مناسب تر یک نمای برجسته و زیبا را طراحی کرد. برای مثال نمای آجری می تواند ایده بسیار زیبایی برای طراحی نمای بیرونی خانه باشد.

اما نکته ای که در طراحی نمای بیرونی این خانه ها اهمیت دارد این است که سبک و استایل طراحی این نما نباید بی ارتباط با فضای داخلی باشد.
اگر طراحی داخلی خانه های دوبلکس از نوع مدرن است، نمای بیرونی نیز باید مدرن باشد و بالعکس اگر از سبک های سنتی و کلاسیک در داخل استفاده شده است، نمای بیرونی نیز باید از این همین قاعده پیروی کند.

دکور و استفاده از وسایل مختلف برای دیزاین خانه های دوبلکس

یکی دیگر از نکات متمایز کننده خانه هایی به سبک دوبلکس، فضا ها و زمینه های متفاوتی است که برای دیزاین و چیدمان این خانه ها وجود دارد.
در طراحی داخلی خانه های دوبلکس، فضا های به خصوصی وجود دارد که امکان ارائه دکوری منحصر به فرد را فراهم می آورد.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
طراحی داخلی خانه های دوبلکس
دکور و استفاده از وسایل مختلف در راه پله

شاید بتوان مهم ترین قسمت این خانه ها را در راه پله های خانه در نظر گرفت.
در این بخش می توان از لوستر ها و چراغ های آویزان در بالای راه پله استفاده کرد.
علاوه بر این استفاده از گل های تزئینی روی پله ها، آینه کاری روی دیوار های کنار راه پله و همچنین نصب قاب عکس های خانوادگی روی دیوار کنار راه پله می تواند ایده بسیار خوبی باشد.

دکور و استفاده از وسایل مختلف در زیر راه پله

نکته جالب توجه دیگر، مربوط به فضای زیر راه پله ها است.
بیش تر راه پله ها فضایی خالی در زیرشان وجود دارد. خصوصا در خانه های کوچک و با فضایی محدود، با طراحی خلاقانه این بخش می توان علاوه بر دیزاین و زیبا کردن فضای زیر راه پله، آن را به یک قسمت کاربردی نیز تبدیل کرد.
طراحی یک کتابخانه کوچک، میز کار یا یک گلخانه زیبا در این قسمت می تواند روی وزن بصری مثبت فضا تاثیر زیادی بگذارد.
علاوه بر این از تمامی قسمت های خانه به بهترین شکل ممکن استفاده شده است. بهتر است رنگ این قسمت با رنگ راه پله ها تمایز داشته باشد تا فضا ها به صورت مجزا دیده شوند.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس

طراحی داخلی خانه های دوبلکس
دیگر ایده های دکور خانه های دوبلکس

اگر شکل راه پله های خانه گرد است و در مرکز قرار دارد، استفاده از یک لوستر لوکس و بزرگ در سقف بالای راه پله می تواند جذابیت طراحی این خانه ها را افزایش دهد.
آینه کاری روی دیوار ها، استفاده از تابلو های بزرگ و مواردی از این قبیل را نیز می توان در راستای چیدمان دکور خانه های دوبلکس انجام داد.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس بر اساس فضای در دسترس انجام می شود

نکته پایانی در خصوص طراحی این خانه ها این است که برای همه آن ها نمی توان یک قانون ثابت را در نظر گرفت. این مورد بیش تر از هر چیزی به سایز و اندازه خانه مورد نظر بر می گردد، چرا که خانه های دوبلکس هم می تواند یک خانه بزرگ و لوکس باشد و هم در فضا هایی بسیار کوچک آن ها را ارائه داد.

بنابراین در طراحی داخلی خانه های دوبلکس، اول از همه باید سایز و اندازه خانه را تعیین کرد و بعد بهترین ایده ها را در خصوص طراحی و دیزاین خانه مورد نظر ارائه داد.
در نهایت هدف کلی در طراحی خانه به سبک دوبلکس، ارائه فضا های بیش تر و حداکثر استفاده از فضا های در دسترس است.

طراحی داخلی خانه های دوبلکس

5/5 - (1 امتیاز)
تمام حقوق سایت محفوظ و متعلق به مرکز دکوراسیون داخلی می باشد .